Anàlisi de la utilització de documentació en comunicació
1. Identifica
com s’ha utilitzat la documentació en els productes comunicatius
següents. A cada producte, identifica les funcions que compleix i
justificar-ho.
Funcions de qualitat (complementarietat, credibilitat i verificació), creativitat
(funció previsora i funció preparatòria) i rendibilitat
El Periódico.
Record y con la derecha
Aquest article del Periódico
compleix al funció de complementarietat ja que reforça la informació donada
fent referencia a altre gols que ja ha marcat Messi prèviament. Té credibilitat
ja que es recolza en dades numèriques (nombre de gols i partits jugats), i
utilitza correctament la verificació de les dades amb la graella que
permet veure quants ha marcat Messi per partit durant els anys 2004 i 2010.
Com podem veure, el redactor s’ha documentat abans d’escriure l’article, per tant, té una funció preparatoria. Quant a la rendibilitat, podriem dir que si que en té ja que ha utilitzat dades recollides d’altres anys pel mateix Periódic, fet que indica que aquestes podrán ser utilitzades més endavant en una altra ocasió.
Com podem veure, el redactor s’ha documentat abans d’escriure l’article, per tant, té una funció preparatoria. Quant a la rendibilitat, podriem dir que si que en té ja que ha utilitzat dades recollides d’altres anys pel mateix Periódic, fet que indica que aquestes podrán ser utilitzades més endavant en una altra ocasió.
Tienda de la
Hemeroteca de La Vanguardia
Aquesta imatge de la botiga de
la hemeroteca de la Vanguardia, no compleix la funció de complementarietat,
bàsicament perquè a l’hora d’anunciar un producte no és sempre necessari.
Posseeix credibilitat i vericitat, ja que per fer aquesta publicació ha fet un
ús intensiu de documentació i informació i cada article o document de la
hemeroteca ha estat verificat posteriorment. Hi ha creativitat preparatòria ja
que les notícies han estat emeses anteriorment i podem destacar el cas de la
rendibilitat ja que aproifta publicacions antigues, traient benefi d’allò
publicat anteriorment en el mateix diari.
El Periódico.
El precio del tomate
És una noticia que té complementarietat ja que
parla de personatges famosos els quals les seves demandes judicials són
verídiques. És creïble ja que apareixen dades numèriques per reafirmar la summa
de diners (el percentatge d’indemnització) i es verificable ja que ens mostra
els noms de les persones afectades.
Hi trobem una funció de creativitat previsora ja
que la notícia s’ha informat i ha estat al dia de la situació del programa
“Aquí hay tomate”. És una notícia que ha reutilitzat materials externs del
programa, per tant hi veiem rendibilitat.
Filme Alatriste
En aquest tràiler hi trobem
credibilitat ja que els guionistes, abans de tot, s’han hagut d’informar sobre
el que va passar a l’epoca i esta basada en fets reals, per tant,
paral·lelament hi ha hagut una funció preparatòria, ja que s’han hagut
d’assabentar de molts fets, dades, localitzacions etc. Parlant de verificació,
no podríem dir que en tingués perquè estem parlant d’una representaci
ó i no d’una
realitat.
El que es reutilitza és un
document intern, el logotip de “foxfilm”
Spot Cocacola
L’empresa de Coca-Cola s’ha
informat prèviament a la realització de l’spot, dels problemes que hi ha
actualment a Espanya, i té credibilitat ja que les dades de les preocupacions
de la població són confirmades al CIS i són verificables.
S’hi pot identificar una
creativitat preparatòria, tenint en compte la recerca feta per aconseguir totes
les dades exposades i la manera com presentar el producte i el context on s’ha
volgut presentar.
Hi ha una certa rendibilitat, ja que aprofitant
aquestes dades obtingudes a partir d’un estudi previ a l’anunci, ha estat
possible la grabació i comercialització d’aquest.
Spot Apple 1984
Aquest spot no té complementarietat. Té crediblitat
ja que l’any de l’aparició del producte, es van produïr canvis. Darrere
d’aquest anunci hi ha una funció preparatoria que es veu reflectida a l’hora de
presentar el producte. Pel que fa a la
rendibilitat, tot i que no utilitza dades anterior, n’hi podem trobar, perquè
es projecta a diferents cadenes televisives.
Telecinco. Boda
de Chelsea Clinton (En aquest últim exemple: descriu les diferents
imatges de documentació que apareixen al llarg del vídeo )
En aquest exemple hi trobem
complementarietat degut a les fotografies i la documentació de la Chelsea
Clinton i la seva família. La figura del pare, expresident, apareix acompanyat
de la seva filla i la seva mare es mencionada fent referencia a la seva
participació en les anteriors eleccions. Hi ha credibilitat ja que és un fet real
en el que s’hi mostren els preparatius de la boda i es verificable. També hi ha
hagut una preparació. Els transmissors de la notícia han hagut d’identificar-se
i investigar sobre la vida de la jove i la seva família per tal d’informar de
la situació.
Per últim, dir que hi ha imatges
de dies passats que són un recurs de rendibilitat perquè són recuperades i
reutilitzades.
Enric Ivern i Júlia Jové
No hay comentarios:
Publicar un comentario